Jak správně zvládnout skončení pracovního poměru: Kompletní průvodce

Způsoby ukončení pracovního poměru

Pracovní poměr může být ukončen několika způsoby, přičemž každý z nich má své specifické podmínky a právní důsledky. Nejčastějším způsobem ukončení pracovního poměru je dohoda mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Jedná se o dvoustranné právní jednání, kdy se obě strany vzájemně dohodnou na ukončení pracovního vztahu k určitému datu. Tato dohoda musí být uzavřena písemně a musí obsahovat datum ukončení pracovního poměru.

Další významnou možností je výpověď, kterou může podat jak zaměstnanec, tak zaměstnavatel. Zaměstnanec může dát výpověď z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu, zatímco zaměstnavatel může dát výpověď pouze z důvodů taxativně vymezených v zákoníku práce. Mezi tyto důvody patří například rušení nebo přemístění zaměstnavatele, nadbytečnost zaměstnance, zdravotní nezpůsobilost zaměstnance k výkonu práce či porušování povinností vyplývajících z právních předpisů. Výpovědní doba činí nejméně dva měsíce a začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi.

Okamžité zrušení pracovního poměru představuje výjimečný způsob ukončení pracovního vztahu, kdy pracovní poměr končí ihned doručením písemného oznámení druhé straně. Zaměstnavatel může okamžitě zrušit pracovní poměr pouze v případě, byl-li zaměstnanec pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo porušil-li povinnosti vyplývající z právních předpisů zvlášť hrubým způsobem. Zaměstnanec může okamžitě zrušit pracovní poměr, pokud mu zaměstnavatel nevyplatil mzdu do 15 dnů po splatnosti nebo pokud nemůže dále vykonávat práci bez vážného ohrožení svého zdraví.

Pracovní poměr může skončit také uplynutím sjednané doby u pracovního poměru na dobu určitou. V tomto případě končí pracovní poměr automaticky datem uvedeným v pracovní smlouvě, pokud nedojde k jeho prodloužení dohodou mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Ve zkušební době může pracovní poměr ukončit kterákoliv ze stran bez udání důvodu s okamžitou platností. Zrušení ve zkušební době musí být provedeno písemně a doručeno druhé straně, přičemž pracovní poměr končí dnem doručení, není-li v něm uveden den pozdější.

Specifickým případem je zánik pracovního poměru smrtí zaměstnance nebo zaměstnavatele, který je fyzickou osobou. V případě smrti zaměstnavatele může pracovní poměr pokračovat s jeho právními nástupci, pokud dojde k pokračování v živnosti.

Při každém způsobu ukončení pracovního poměru je třeba dodržet zákonem stanovené formální náležitosti a postupy. Zaměstnavatel je povinen vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání (zápočtový list) a na žádost zaměstnance také pracovní posudek. V případě ukončení pracovního poměru má zaměstnanec často nárok na odstupné, jehož výše závisí na důvodu a způsobu ukončení pracovního poměru.

Výpověď ze strany zaměstnance

Zaměstnanec má zákonné právo ukončit pracovní poměr výpovědí kdykoliv a z jakéhokoliv důvodu, přičemž není povinen svůj důvod zaměstnavateli sdělovat. Toto právo vychází ze základní ústavní svobody práce a zákazu nucené práce. Pokud se zaměstnanec rozhodne podat výpověď, musí tak učinit písemnou formou a doručit ji zaměstnavateli, jinak je výpověď neplatná. Výpovědní doba začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi a činí dva měsíce, pokud není v pracovní smlouvě dohodnuta doba delší.

Způsob skončení pracovního poměru Výpovědní doba Nutnost udání důvodu Odstupné
Dohoda Dle dohody Ne Dle dohody
Výpověď ze strany zaměstnance 2 měsíce Ne Ne
Výpověď ze strany zaměstnavatele 2 měsíce Ano Ano (1-3 platy)
Okamžité zrušení Žádná Ano Dle důvodu
Ve zkušební době Žádná Ne Ne

Zaměstnanec může podat výpověď i v době, kdy je v pracovní neschopnosti, na mateřské či rodičovské dovolené nebo v jiných obdobích, kdy je ze zákona chráněn před výpovědí ze strany zaměstnavatele. Pro zaměstnance totiž neplatí žádná ochranná doba ani zákaz výpovědi. V praxi není neobvyklé, že zaměstnanec podává výpověď proto, že našel jiné zaměstnání. V takovém případě je vhodné načasovat výpověď tak, aby výpovědní doba skončila ke dni nástupu do nového zaměstnání.

Zaměstnanec má možnost se se zaměstnavatelem dohodnout na zkrácení výpovědní doby. Taková dohoda musí být písemná a může být součástí samotné výpovědi nebo může být uzavřena později. Není-li dodržena písemná forma dohody o zkrácení výpovědní doby, je tato dohoda neplatná. Zaměstnavatel však nemůže zaměstnance ke zkrácení výpovědní doby nutit.

V průběhu výpovědní doby je zaměstnanec povinen nadále vykonávat práci podle pracovní smlouvy a plnit všechny své pracovní povinnosti. Zaměstnavatel je povinen přidělovat zaměstnanci práci a platit mu mzdu nebo plat. Pokud zaměstnanec v průběhu výpovědní doby přestane docházet do práce, dopouští se porušení pracovních povinností a zaměstnavatel může přistoupit k okamžitému zrušení pracovního poměru.

Před podáním výpovědi by si měl zaměstnanec důkladně prostudovat svou pracovní smlouvu a další dokumenty související s pracovním poměrem, zejména s ohledem na případné konkurenční doložky nebo závazky k setrvání v zaměstnání po určitou dobu po absolvování školení či zvýšení kvalifikace. Porušení těchto závazků může vést k povinnosti uhradit zaměstnavateli náklady spojené se školením nebo smluvní pokutu.

Zaměstnanec má také právo vzít svou výpověď zpět, ale pouze se souhlasem zaměstnavatele. Tento souhlas musí být písemný a zaměstnavatel není povinen jej udělit. Odvolání výpovědi i souhlas s jejím odvoláním musí být provedeny písemně, jinak jsou neplatné. Po skončení pracovního poměru je zaměstnavatel povinen vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání, takzvané zápočtový list, a na jeho žádost také pracovní posudek.

Výpověď ze strany zaměstnavatele

Zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď pouze z důvodů, které jsou výslovně uvedeny v zákoníku práce. Výpověď musí být vždy písemná a řádně doručená zaměstnanci, jinak je neplatná. Zaměstnavatel může ukončit pracovní poměr výpovědí například v případě, kdy se ruší nebo přemísťuje zaměstnavatel či jeho část, nebo když se zaměstnanec stane nadbytečným vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele o změně jeho úkolů, technického vybavení, snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách.

Další důvody pro výpověď ze strany zaměstnavatele zahrnují zdravotní důvody, kdy zaměstnanec podle lékařského posudku nemůže dále konat dosavadní práci, nebo když zaměstnanec nesplňuje předpoklady stanovené právními předpisy pro výkon sjednané práce nebo nesplňuje bez zavinění zaměstnavatele požadavky pro řádný výkon této práce. V případě neuspokojivých pracovních výsledků může zaměstnavatel dát výpověď pouze tehdy, jestliže zaměstnance v posledních 12 měsících písemně vyzval k jejich odstranění a zaměstnanec je v přiměřené době neodstranil.

Zvláště závažným důvodem pro výpověď jsou případy porušení pracovní kázně. Pokud zaměstnanec poruší povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem, může dostat okamžitou výpověď. Při méně závažném porušení těchto povinností je možné dát výpověď pouze tehdy, byl-li zaměstnanec v době posledních 6 měsíců v souvislosti s porušením těchto povinností písemně upozorněn na možnost výpovědi.

Zaměstnavatel musí dodržet zákonnou výpovědní dobu, která činí nejméně dva měsíce a začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi. V některých případech je zaměstnavatel povinen nabídnout zaměstnanci jiné vhodné pracovní místo, než přistoupí k výpovědi. To platí zejména při organizačních změnách nebo ze zdravotních důvodů.

Existují také situace, kdy zaměstnavatel nesmí dát zaměstnanci výpověď - například v době, kdy je zaměstnanec uznán dočasně práce neschopným, při výkonu vojenského cvičení, když je zaměstnankyně těhotná nebo čerpá mateřskou dovolenou, nebo když zaměstnanec čerpá rodičovskou dovolenou. Tato ochranná doba se však nevztahuje na všechny výpovědní důvody, například při rušení zaměstnavatele nebo při zvlášť hrubém porušení pracovních povinností může být výpověď dána i v ochranné době.

V případě neplatného rozvázání pracovního poměru má zaměstnanec právo se bránit u soudu, a to ve lhůtě dvou měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit. Pokud soud rozhodne o neplatnosti výpovědi, pracovní poměr trvá i nadále a zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci náhradu mzdy nebo platu.

Dohoda o rozvázání pracovního poměru

Pracovní poměr může být ukončen vzájemnou dohodou mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, což představuje jeden z nejčastějších způsobů skončení pracovního poměru. Tento způsob ukončení pracovního vztahu je upraven v zákoníku práce a představuje oboustranně přijatelné řešení, kdy se obě strany dohodnou na ukončení pracovněprávního vztahu k určitému datu. Dohoda o rozvázání pracovního poměru musí být vyhotovena písemně a každá ze smluvních stran musí obdržet jedno vyhotovení dokumentu.

V dohodě o rozvázání pracovního poměru je nutné přesně specifikovat den, ke kterému má pracovní poměr skončit. Tento den může být určen konkrétním datem, ale také může být vázán na určitou událost, například na dokončení konkrétního projektu. Je důležité, aby tento termín byl stanoven jednoznačně a nevzbuzoval žádné pochybnosti. Pokud se jedná o ukončení pracovního poměru z důvodů organizačních změn nebo ze zdravotních důvodů, má zaměstnanec nárok na odstupné podle zákoníku práce.

Zaměstnavatel není povinen v dohodě uvádět důvody rozvázání pracovního poměru, nicméně pokud o to zaměstnanec požádá, musí být důvody v dohodě uvedeny. Toto je zvláště důležité v případech, kdy by zaměstnanec mohl mít nárok na odstupné nebo podporu v nezaměstnanosti. Uvedení důvodů může být pro zaměstnance výhodné především v situaci, kdy by se později ucházel o nové zaměstnání nebo žádal o podporu v nezaměstnanosti.

Dohoda o rozvázání pracovního poměru nabývá platnosti okamžikem podpisu oběma stranami. Je důležité věnovat pozornost všem náležitostem dohody, jako jsou přesná identifikace zaměstnavatele a zaměstnance, datum ukončení pracovního poměru, případné důvody ukončení, ujednání o vypořádání vzájemných práv a povinností, včetně například nevyčerpané dovolené nebo přesčasových hodin.

V praxi je běžné, že součástí dohody jsou i další ujednání týkající se například předání pracovních pomůcek, dokumentů nebo přístupu k firemním systémům. Zaměstnavatel by měl zajistit řádné předání všech pracovních záležitostí a agendy, aby nedošlo k pozdějším nejasnostem nebo sporům. Zaměstnanec má povinnost před ukončením pracovního poměru vypořádat všechny své pracovní závazky a předat svou agendu způsobem, který nebude bránit plynulému pokračování pracovních činností.

Při uzavírání dohody o rozvázání pracovního poměru je vhodné pamatovat i na doložku o mlčenlivosti a ochraně důvěrných informací, pokud tyto nebyly upraveny již v pracovní smlouvě nebo jiném dokumentu. Zaměstnanec by měl být upozorněn na své povinnosti týkající se ochrany obchodního tajemství a důvěrných informací, které trvají i po skončení pracovního poměru.

Když skončí jedna pracovní cesta, otevírají se dveře k novým příležitostem. Nebojte se změny, je to přirozená součást života a kariéry.

Radmila Procházková

Okamžité zrušení pracovního poměru

Okamžité zrušení pracovního poměru představuje mimořádný způsob ukončení pracovního vztahu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, který lze využít pouze ve specifických případech stanovených zákoníkem práce. Jedná se o jednostranný právní úkon, který může učinit jak zaměstnavatel, tak zaměstnanec, přičemž pracovní poměr končí okamžikem doručení písemného vyhotovení druhé straně.

Zaměstnavatel může přistoupit k okamžitému zrušení pracovního poměru pouze ve dvou zákonem stanovených případech. První případ nastává, byl-li zaměstnanec pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu delší než jeden rok, nebo byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin spáchaný při plnění pracovních úkolů k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu nejméně šesti měsíců. Druhým důvodem je porušení povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem.

Na straně zaměstnance existují také zákonné důvody pro okamžité zrušení pracovního poměru. Zaměstnanec může okamžitě zrušit pracovní poměr, pokud podle lékařského posudku nemůže dále konat práci bez vážného ohrožení svého zdraví a zaměstnavatel mu neumožnil v době 15 dnů od předložení tohoto posudku výkon jiné, pro něho vhodné práce. Druhým důvodem je situace, kdy mu zaměstnavatel nevyplatil mzdu, plat, náhradu mzdy nebo platu anebo jakoukoli jejich část do 15 dnů po uplynutí období splatnosti.

Formální náležitosti okamžitého zrušení pracovního poměru jsou striktně stanoveny zákonem. Musí být provedeno písemně, přičemž důvod musí být skutkově vymezen tak, aby jej nebylo možno zaměnit s jiným důvodem. Uvedený důvod nesmí být dodatečně měněn. Zaměstnavatel nesmí okamžitě zrušit pracovní poměr s těhotnou zaměstnankyní, zaměstnankyní na mateřské dovolené nebo zaměstnancem či zaměstnankyní, kteří čerpají rodičovskou dovolenou.

V případě neplatného okamžitého zrušení pracovního poměru má dotčená strana právo na náhradu mzdy nebo platu. Zaměstnanci náleží náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku za dobu, která odpovídá délce výpovědní doby. Pokud zaměstnanec okamžitě zruší pracovní poměr, má nárok na náhradu mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku za dobu odpovídající délce výpovědní doby.

Pro platnost okamžitého zrušení pracovního poměru je také důležité dodržet lhůtu pro jeho provedení. Zaměstnavatel i zaměstnanec mohou okamžitě zrušit pracovní poměr pouze ve lhůtě dvou měsíců ode dne, kdy se o důvodu k okamžitému zrušení dozvěděli, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy tento důvod vznikl. Při nedodržení těchto lhůt právo na okamžité zrušení pracovního poměru zaniká.

Výpovědní doba a její délka

Výpovědní doba představuje časový úsek mezi doručením výpovědi druhé straně a skutečným skončením pracovního poměru. Zákoník práce stanovuje jednotnou výpovědní dobu v délce nejméně dvou měsíců, která začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi druhé straně. Zaměstnavatel a zaměstnanec se mohou dohodnout na prodloužení výpovědní doby, nikoliv však na jejím zkrácení, což je důležité zejména z hlediska ochrany zaměstnance.

V praxi to znamená, že pokud například zaměstnanec doručí výpověď svému zaměstnavateli 15. března, výpovědní doba začne běžet 1. dubna a skončí 31. května. Pracovní poměr tedy definitivně končí posledním dnem výpovědní doby. Je důležité si uvědomit, že během výpovědní doby nadále trvají veškerá práva a povinnosti obou stran pracovního poměru. Zaměstnanec je povinen vykonávat práci podle pracovní smlouvy a zaměstnavatel je povinen přidělovat práci a vyplácet mzdu.

Specifická situace nastává v případě hromadného propouštění, kdy výpovědní doba všech dotčených zaměstnanců skončí nejdříve po uplynutí 30 dnů od doručení písemné zprávy zaměstnavatele příslušné krajské pobočce Úřadu práce. Výpovědní doba může být také prodloužena na základě kolektivní smlouvy nebo vnitřního předpisu, což je běžné zejména u větších společností nebo v určitých odvětvích.

V některých případech může dojít k situaci, kdy zaměstnanec čerpá během výpovědní doby dovolenou nebo je v pracovní neschopnosti. Tyto skutečnosti nemají vliv na běh výpovědní doby, která pokračuje bez ohledu na tyto překážky v práci. Výjimkou jsou pouze případy ochranné doby, kdy je zaměstnanec chráněn před výpovědí ze strany zaměstnavatele, například v době těhotenství nebo dočasné pracovní neschopnosti.

Zaměstnavatel a zaměstnanec se mohou také dohodnout na okamžitém rozvázání pracovního poměru, čímž se vyhnou výpovědní době. Tato dohoda musí být písemná a musí obsahovat datum skončení pracovního poměru. Je to často využívaná možnost, když obě strany chtějí ukončit pracovní poměr rychle a bez zbytečných průtahů.

Pro zaměstnance je důležité vědět, že během výpovědní doby má nárok na pracovní volno s náhradou mzdy k hledání nového zaměstnání. Toto volno činí nejvýše jeden půlden v týdnu po dobu odpovídající výpovědní době. Se souhlasem zaměstnavatele lze toto volno slučovat. Zaměstnavatel může také zaměstnanci poskytnout pracovní volno nad rámec zákonného minima, zejména pokud je to v zájmu hladkého předání práce a zachování dobrých vztahů.

Odstupné při ukončení pracovního poměru

Odstupné představuje důležitou finanční kompenzaci, kterou zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci při ukončení pracovního poměru za specifických podmínek stanovených zákoníkem práce. Nárok na odstupné vzniká především v případech, kdy dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí ze strany zaměstnavatele nebo dohodou z organizačních důvodů. Tato kompenzace má zaměstnanci pomoci překlenout období, kdy si bude hledat nové zaměstnání.

Výše odstupného se odvíjí od délky trvání pracovního poměru u zaměstnavatele. Základní výše odstupného činí jeden průměrný měsíční výdělek, pokud pracovní poměr trval méně než jeden rok. Při délce pracovního poměru alespoň jeden rok, ale méně než dva roky, náleží zaměstnanci dvojnásobek průměrného měsíčního výdělku. Trojnásobek průměrného měsíčního výdělku přísluší zaměstnanci, jehož pracovní poměr trval alespoň dva roky.

Zvláštní případy představují situace, kdy dochází k rozvázání pracovního poměru ze zdravotních důvodů. Pokud zaměstnanec nemůže dále vykonávat práci pro pracovní úraz, nemoc z povolání nebo ohrožení nemocí z povolání, má nárok na odstupné ve výši nejméně dvanáctinásobku průměrného měsíčního výdělku. Toto ustanovení reflektuje zvýšenou odpovědnost zaměstnavatele za zdravotní stav zaměstnance v souvislosti s výkonem práce.

Zaměstnavatel je povinen vyplatit odstupné v nejbližším výplatním termínu po skončení pracovního poměru, pokud se se zaměstnancem nedohodne na jiném termínu výplaty. Důležité je zmínit, že odstupné nepodléhá odvodům na sociální a zdravotní pojištění, podléhá však dani z příjmů. V případě, že zaměstnanec nastoupí k témuž zaměstnavateli do nového pracovního poměru před uplynutím doby určené podle počtu násobků průměrných výdělků, je povinen poměrnou část odstupného vrátit.

Kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis zaměstnavatele může stanovit vyšší odstupné, než je zákonné minimum. Některé firmy tak činí například při hromadném propouštění nebo v rámci sociálního programu. Odstupné může být zvýšeno i na základě individuální dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Je třeba zdůraznit, že nárok na odstupné nevzniká při všech způsobech ukončení pracovního poměru. Například při výpovědi ze strany zaměstnance, při okamžitém zrušení pracovního poměru nebo při skončení pracovního poměru dohodou z jiných než organizačních důvodů zaměstnanec nárok na odstupné nemá. Stejně tak nevzniká nárok na odstupné při skončení pracovního poměru uplynutím sjednané doby u pracovního poměru na dobu určitou.

V praxi se často vyskytují situace, kdy zaměstnavatel nabízí zaměstnanci ukončení pracovního poměru dohodou s odstupným, i když by jinak měl zákonný důvod pro výpověď bez nároku na odstupné. Takový postup může být výhodný pro obě strany - zaměstnavatel se vyhne případným sporům a zaměstnanec získá finanční kompenzaci.

Povinnosti zaměstnavatele při ukončení

Při ukončení pracovního poměru má zaměstnavatel několik zásadních povinností, které musí bezpodmínečně splnit. Jednou z nejdůležitějších povinností je vystavení zápočtového listu, který musí zaměstnavatel předat zaměstnanci v poslední den pracovního poměru. Tento dokument obsahuje informace o zaměstnání, jeho délce, druhu vykonávané práce, dosažené kvalifikaci, a zda byly ze mzdy prováděny srážky. Zaměstnavatel je také povinen provést konečné vyúčtování mzdy a všech souvisejících nároků.

Další klíčovou povinností je výplata odstupného, pokud na něj má zaměstnanec ze zákona nárok. Odstupné náleží zaměstnanci zejména při výpovědi z organizačních důvodů nebo při okamžitém zrušení pracovního poměru ze strany zaměstnance z důvodu nevyplacení mzdy. Výše odstupného se odvíjí od délky pracovního poměru a důvodu jeho ukončení.

Zaměstnavatel musí také zajistit vrácení všech svěřených předmětů a pracovních pomůcek, které zaměstnanec používal k výkonu práce. Jedná se například o služební telefon, notebook, pracovní nástroje, ochranné pomůcky nebo služební automobil. V případě, že zaměstnanec některé věci nevrátí nebo je vrátí poškozené, může zaměstnavatel požadovat náhradu škody.

V oblasti dokumentace je zaměstnavatel povinen archivovat personální dokumenty bývalého zaměstnance po zákonem stanovenou dobu. Zejména se jedná o pracovní smlouvu, mzdové listy, evidenci pracovní doby a další důležité dokumenty související s pracovněprávním vztahem. Doba archivace se u různých typů dokumentů liší, například mzdové listy musí být uchovávány po dobu 30 let.

Zaměstnavatel má také povinnost odhlásit zaměstnance ze zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení. Toto odhlášení musí provést do 8 dnů od skončení pracovního poměru. Současně musí zaměstnavatel vystavit potvrzení o zdanitelných příjmech a provést roční zúčtování daně, pokud o to zaměstnanec požádá.

V případě pracovního úrazu nebo nemoci z povolání trvá odpovědnost zaměstnavatele i po skončení pracovního poměru. Zaměstnavatel musí zajistit odškodnění a další náhrady, které zaměstnanci v souvislosti s pracovním úrazem nebo nemocí z povolání náleží. Tato povinnost může trvat i několik let po skončení pracovního poměru.

Zaměstnavatel musí také vydat zaměstnanci na jeho žádost pracovní posudek, a to do 15 dnů od požádání. Pracovní posudek obsahuje hodnocení práce zaměstnance, jeho kvalifikace, schopností a dalších skutečností souvisejících s výkonem práce. Zaměstnavatel však není povinen vydat posudek dříve než dva měsíce před skončením pracovního poměru.

V neposlední řadě má zaměstnavatel povinnost zachovávat mlčenlivost o osobních údajích bývalého zaměstnance a nakládat s nimi v souladu s právními předpisy o ochraně osobních údajů. Tato povinnost trvá i po skončení pracovního poměru a její porušení může vést k významným sankcím.

Pracovní posudek a potvrzení o zaměstnání

Při ukončení pracovního poměru má zaměstnavatel zákonnou povinnost vydat zaměstnanci dva důležité dokumenty - pracovní posudek a potvrzení o zaměstnání. Tyto dokumenty jsou klíčové pro další profesní život zaměstnance a jejich vydání nelze odmítnout ani podmínit splněním jakýchkoliv podmínek ze strany zaměstnance.

Potvrzení o zaměstnání, často označované jako zápočtový list, musí zaměstnavatel vydat v den skončení pracovního poměru. Tento dokument obsahuje základní informace o zaměstnání, včetně údajů o době trvání pracovního poměru, druhu konaných prací, dosažené kvalifikaci, odpracované době, závazcích zaměstnance vůči zaměstnavateli, provedených srážkách ze mzdy a údajích o pracovněprávních nárocích. Zaměstnavatel odpovídá za správnost údajů uvedených v potvrzení a případné chyby mohou mít negativní dopad na budoucí nároky zaměstnance, například při stanovení podpory v nezaměstnanosti nebo důchodu.

Pracovní posudek je na rozdíl od potvrzení o zaměstnání dokumentem, který obsahuje hodnocení práce zaměstnance, jeho kvalifikace a schopností souvisejících s výkonem práce. Zaměstnavatel je povinen vydat pracovní posudek do 15 dnů od požádání zaměstnance, nejdříve však může být vydán dva měsíce před skončením pracovního poměru. V posudku se hodnotí především pracovní výsledky, odborná způsobilost, chování k práci a spolupracovníkům. Zaměstnavatel však nesmí uvádět informace o soukromém životě zaměstnance nebo skutečnosti, které nesouvisejí s výkonem práce.

V případě nesouhlasu s obsahem pracovního posudku má zaměstnanec právo domáhat se u soudu do 3 měsíců od jeho doručení, aby zaměstnavateli bylo uloženo přiměřeně jej upravit. Podobně může zaměstnanec postupovat i v případě nepravdivých údajů v potvrzení o zaměstnání. Je důležité si uvědomit, že pracovní posudek může významně ovlivnit možnosti získání nového zaměstnání, proto by měl být objektivní a věcný.

Zaměstnavatel nesmí v těchto dokumentech uvádět informace, které by mohly zaměstnance jakkoliv diskriminovat nebo mu způsobit újmu. Případné negativní hodnocení musí být podloženo konkrétními fakty a důkazy. Pokud zaměstnavatel odmítne vydat potvrzení o zaměstnání nebo pracovní posudek, může se zaměstnanec obrátit na inspektorát práce nebo přímo na soud. Nevydání těchto dokumentů může být považováno za přestupek, za který hrozí zaměstnavateli pokuta.

Je také důležité zmínit, že zaměstnavatel může v pracovním posudku uvést pouze ty skutečnosti, které jsou prokazatelné a relevantní pro hodnocení pracovního výkonu. Nemůže například spekulovat o budoucím chování zaměstnance nebo uvádět nepodložené domněnky. Veškeré hodnocení musí být založeno na faktických událostech a konkrétních pracovních výsledcích.

Neplatné rozvázání pracovního poměru

Neplatnost rozvázání pracovního poměru představuje závažnou situaci, která může vzniknout jak ze strany zaměstnavatele, tak ze strany zaměstnance. K neplatnosti může dojít z různých důvodů, především však při nedodržení zákonem stanovených podmínek pro ukončení pracovního poměru. Nejčastějším případem je situace, kdy zaměstnavatel nedodrží formální náležitosti při předávání výpovědi nebo když není dodržena písemná forma rozvázání pracovního poměru.

V případě, že jedna ze stran považuje rozvázání pracovního poměru za neplatné, musí tuto skutečnost oznámit druhé straně bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit. Pokud se strany nedohodnou na řešení vzniklé situace, je nutné podat žalobu k soudu. Soudní řízení o určení neplatnosti rozvázání pracovního poměru může být zdlouhavé a náročné pro obě strany.

Zaměstnanec, který považuje rozvázání pracovního poměru za neplatné a současně trvá na tom, aby ho zaměstnavatel dále zaměstnával, má nárok na náhradu mzdy. Tato náhrada mzdy mu přísluší ode dne, kdy oznámil zaměstnavateli, že trvá na dalším zaměstnávání, až do doby, kdy mu zaměstnavatel umožní pokračovat v práci nebo kdy dojde k platnému skončení pracovního poměru. Je důležité si uvědomit, že náhrada mzdy může být v některých případech soudem snížena, zejména pokud spor o neplatnost trvá nepřiměřeně dlouhou dobu.

Zaměstnavatel může čelit významným finančním následkům v případě neplatného rozvázání pracovního poměru. Kromě povinnosti vyplácet náhradu mzdy může být vystaven i dalším sankcím ze strany inspektorátu práce. Proto je zásadní, aby zaměstnavatel věnoval maximální pozornost dodržování všech zákonných požadavků při ukončování pracovního poměru.

V praxi se často setkáváme s případy, kdy je pracovní poměr rozvázán neplatně z důvodu nedostatečného vymezení výpovědního důvodu nebo kvůli absenci skutečného naplnění výpovědního důvodu. Zaměstnavatelé by měli být obzvláště opatrní při formulaci výpovědi a zajistit, aby všechny uvedené důvody byly prokazatelné a odpovídaly skutečnosti.

Neplatnost rozvázání pracovního poměru může být způsobena také nedodržením ochranné doby, během které je zakázáno dát zaměstnanci výpověď. Jedná se například o období dočasné pracovní neschopnosti, těhotenství nebo čerpání mateřské dovolené. Porušení těchto ustanovení vede automaticky k neplatnosti rozvázání pracovního poměru.

V některých případech může být neplatnost způsobena i nedodržením procedurálních postupů, jako je například neprojednání výpovědi s odborovou organizací, pokud je u zaměstnavatele ustanovena. Stejně tak může být důvodem neplatnosti nedodržení povinnosti nabídnout zaměstnanci jiné vhodné pracovní místo před dáním výpovědi z organizačních důvodů.

Publikováno: 12. 06. 2025